Żeglarstwo
2018 rok nowa przygoda.
Szkolenia żeglarskie i motorowodne. Ruszamy od kwietnia.
KONTAKT: Stare Strącze 178a, 67-410 Sława Nip. 9250006994 tel. biuro +68 68 356 66 75, fax. +68 68 356 66 75 tel. mobilny +48 519129 573 mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
INLAND POWER YACHT SKIPPER – STERNIK MOTOROWODNY
Pierwszy stopień wtajemniczenia motorowodnego, dla osób od 14 roku życia. Od uczestników szkolenia nie jest wymagane żadne wcześniejsze doświadczenie w żegludze.
Osoba po tym szkoleniu będzie zdolna do samodzielnego prowadzenia łodzi motorowej w żegludze rekreacyjnej po wodach śródlądowych i do 2 Mm od brzegu po wodach morskich oraz do holowania narciarza wodnego i pływających sprzętów rekreacyjnych za w/w jednostkami pływającymi. Jest to szkolenie, którego zakres obejmuje prowadzenie skuterów wodnych bez ograniczenia mocy. Szkolenie obejmuje część teoretyczną i praktyczną prowadzoną na łodzi motorowej mogącej płynąć w ślizgu.
Szkolenia prowadzone są w systemie:
weekendowym w grupach oraz indywidualnie. Termin szkolenia dostosowany do potrzeb klienta.
Przygotowujemy również do egzaminu na patent:
-
sternika motorowodnego/morskiego
-
sternika motorowodnego PZWMiNW
-
żeglarza jachtowego PZŻ
Federacja Szkół Żeglarskich ISSA to stowarzyszenie prywatnych szkół żeglarskich i motorowodnych Federacja Szkół Żeglarskich jest członkiem International Sailing Schools Association.
Międzynarodowa organizacja ISSA została powołana w 1969 r. Inicjatorami były lokalne i narodowe organizacje żeglarskie. Celem organizacji jest regulowanie i standaryzacja szkoleń żeglarskich na świecie.
Warto się zapoznać.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 29 stycznia 2018 r, w sprawie kwalifikacji i przeszkolenia członków załóg jachtów komercyjnych oraz warunków komercyjnych oraz warunków ich uzyskiwania.
http://dziennikustaw.gov.pl/du/2018/490/1
SKALA BEAUFORTA
Skala Beauforta dla windsurferów
Stopnie [B] |
Nazwa wiatru |
Prędkość wiatru |
Ciśnienie |
Objawy na morzu |
Objawy na lądzie |
||
[m/sek] |
[km/h] |
[w] |
[kg/m2] |
||||
0 |
cisza (calm) |
0...0,2 |
<1 |
<1 |
0 |
lustrzana gładź |
zupełna cisza |
1 |
bardzo słaby powiew (light air) |
0,3...1,5 |
1...5 |
1...3 |
0,02...0,3 |
powierzchnia morza marszczy się w małe muszelki |
dym unosi się prostopadle w górę |
2 |
słaby wiatr (light breeze) |
1,6...3,3 |
6...11 |
4...6 |
0,35...1,3 |
pasma drobnych fal |
odczuwa się istnienie powiewu; liście chwilami drżą |
3 |
łagodny wiatr (gentle breeze) |
3,4...5,4 |
12..19 |
7...10 |
1,5...3,9 |
fala dłuższa; można rozróżnić wyraźnie grzebienie fal |
liście drzew poruszają się; powierzchnia wody stojącej marszczy się |
4 |
umiarkowany wiatr (moderate breeze) |
5,5...7,9 |
20...28 |
11...15 |
4,0...8,4 |
słychać słaby plusk fali; występuje biała piana |
gałęzie drzew zaczynają się ruszać; wiatr unosi z ziemi kurz i suche liście |
5 |
żywszy wiatr (fresh breeze) |
8,0...10,7 |
29...38 |
16...21 |
8,45...15 |
szum morza przypomina pomruk, fale dłuższe, więcej białej piany |
wyprostowują się duże flagi; poruszają się gałęzie drzew; wiatr gwiżdże w uszach |
6 |
silny wiatr (stronge breeze) |
10,8...13,8 |
39...49 |
22...27 |
16...25 |
niski szum morza przypomina turkot; coraz więcej białej piany; tworzy się wyższa fala |
poruszają się grube gałęzie drzew; słychać świst wiatru na przedmiotach stałych |
7 |
bardzo silny wiatr (new gale) |
13,9...17,1 |
50...61 |
28...33 |
26...38 |
fala piętrzy się; całe morze pokryte pianą; głośny szum morza |
poruszają się największe gałęzie drzew; idąc pod wiatr odczuwa się znaczny opór |
8 |
sztorm (gale) |
17,2...20,7 |
62...74 |
34...40 |
39...57 |
tworzą się pasma piany wzdłuż kierunku wiatru |
kołyszą się pnie dużych drzew; łamią się gałęzie |
9 |
silny sztorm (strong gale) |
20,8...24,4 |
75...88 |
41...47 |
58...80 |
fale spiętrzają się; pasma piany układają się głęboko wzdłuż kierunku wiatru; ryk morza urywany |
wiatr łamie duże gałęzie drzew, zrywa i uszkadza dachy, przewraca kominy |
10 |
bardzo silny sztorm (storm) |
24,5...28,4 |
89...102 |
48...55 |
81...106 |
cała powierzchnia morza robi się biała od piany; ryk morza staje się coraz potężniejszy |
wiatr wyrywa drzewa |
11 |
gwałtowny sztorm (violent storm) |
28,5...32,6 |
103...117 |
56...63 |
107...140 |
wiatr zrywa grzebienie fal tworząc zamieć wodną; ryk morza zmienia się w nieartykułowany hałas |
duże spustoszenie |
12 |
Huragan (hurricane) |
32,7...36,9 |
>117 |
>63 |
>140 |
ciągły, wszystko zagłuszający ryk morza; zamieć wodna, prawie wykluczona widoczność |
bardzo wielkie spustoszenie |
SKALA BEAUFORTA DLA WINDSURFERÓW
Węzły: 0
Opis słowny: Cisza jak w grobie
Nie widać windsurferów. Emeryci czytają gazety rozłożone na kolanach. Rowerzyści śmigają bez przeszkód w dowolnym kierunku.
Węzły: 1-5
Opis słowny: Coś drgnęło
Pojawiają się pierwsze żagielki ze szkółki windsurfingowej dla dzieci. Na plaży dużo kapeluszy.
Emeryci zaczynają przytrzymywać czytane gazety..
Węzły: 5-10
Opis słowny: Jeszcze mało
Zwiewa duże kapelusze. Deski typu "race" z paroma hektarami monofilmu startują i znikają za horyzontem.
Dzieci bawią się latawcami. Samochody z deskami slalomowymi na dachu zwalniają i zatrzymują się nieopodal,
ale na razie nikt z nich nie wysiada.
Węzły: 10-15
Opis słowny: W porządelu
Na wodzie mnóstwo desek powyżej 140 litrów. Mewy zaczynają szybować nad plażą.
Co bardziej optymistyczni właściciele małych desek zaczynają się taklować,
a ci zgorzkniali i cyniczni wysiadają z samochodów, siadają na plaży cały czas próbując nie okazywać podniecenia.
Emeryci mamroczą i narzekają próbując przewracać strony w gazetach. Zwiewa kapelusze.
Węzły: 15-25
Opis słowny: Naprawdę nieźle
Brzeg pokryty rozłożonym sprzętem. Brak miejsca dla emerytów. Latawce gapiów strasznie hałasują i od czasu do czasu rozbijają się.
Mewy próbują lecieć do przodu, ale wiatr je cofa. Brak kapeluszy na plaży.
Rowerzyści z trudem jadą pod wiatr, podczas gdy z wiatrem prawie wcale nie trzeba pedałować.
Początkujący i windsurferzy bez trapezów poddają się. Szpanerzy robią spin-loop'y.
Nie da się przewrócić strony w gazecie bez wsiadania do samochodu.
Węzły: 25-35
Opis słowny: Wiatr wyje
Na wodzie prawie wyłącznie deski typu "wave". Małe dzieci płaczą. Tylko najmężniejsi z gapiów stoją jeszcze na brzegu.
Trzeba przyszpilać żagiel do ziemi, żeby móc włożyć weń maszt. Piasek żądli łydki.
Przyjeżdżają fotografowie z magazynów windsurfingowych. Wszystko wokół trzęsie się i kolebie.
Węzły: 35-45
Opis słowny: Niewiarygodne
Na plaży nie widać nikogo bez pianki. Prysznice na plaży piskają poziomo małe wałęsające się psy już wywiało w przestrzeń.
Nie można przeczytać gazety gdzie indziej niż w domu z zamkniętymi oknami. Przy próbie startu z wody przerzuca na drugą stronę deski.
Deski zaawansowanych śmigają prawie bez kontaktu z wodą na samych statecznikach.
Rowerzyści, zarówno ci jadący pod wiatr i ci z wiatrem, wszyscy jadą z wiatrem kląc przy tym straszliwie.
Węzły: 45-60
Opis słowny: Pogoda dla samobójców
Policzki się wybrzuszają, a usta gwiżdżą, gdy otwierasz usta. Windsurferzy glebią w tempie szybko przesuwanej taśmy na wideo.
Początkujący bez żadnego wysiłku i kontroli robią forward loop'y. Większość windsurferów siedzi w kolebiących się samochodach
i próbuje przekrzyczeć wiatr. Reszta leży na swoich zestawach. Nawet psy wielkości cielaka odfruwają zrywając łańcuchy.
Znaki drogowe powyginane.
Węzły: 60+
Opis słowny: Pogoda dla głupków
Ekipa filmowa z kanału "Extreme" przyjechała kręcić ostatniego maniaka, który nadal jest na wodzie.
Samochody kołyszą się gwałtownie. Psy latają w powietrzu wraz z budami.
Jeśli jesteś wystarczająco silny, aby otworzyć drzwi do samochodu i wyjść na zewnątrz
możesz poczuć się jak spadochroniarz w locie swobodnym. Wystarczy stanąć rozpostrzeć ramiona
i wychylić się 45 stopni w kierunku wiatru. Wszyscy odjeżdżają do domów oglądać tego głupka w telewizji...
Tu jest zbyt niebezpiecznie !!!
Zaczerpnięto z: http://augustyna.pl/prognozy/beaufort.php
Prowadzenie szkoleń żeglarskich wg systemu ISSA to klarowne i praktyczne szkolenia obejmujące wszystkie poziomy wiedzy żeglarskiej. Szkolenia na poziomach podstawowych są okrojone do niezbędnego minimum. Wymagamy jednak, aby to minimum zostało opanowane tak aby posiadacze naszych certyfikatów mogli samodzielnie prowadzić jachty w bezpieczny sposób. Stawiamy nacisk na odpowiedzialność i zdrowy rozsądek.
Należy pamiętać o tym, że nasze certyfikaty to certyfikaty umiejętności a nie uprawnienia. Oznacza to, że poświadczają one posiadane umiejętności i nie nadają żadnych praw. Na takiej samej zasadzie funkcjonują certyfikaty i patenty wszystkich organizacji międzynarodowych oraz wielu krajowych związków żeglarskich w Europie.
Stopień: Inland skipper – sternik śródlądowy.
Mimo, iż w Polsce na jachty o długości do 7,5m nie wymagane są żadne uprawienia, a tych jachtów jest u nas najwięcej, to my jednak zachęcamy do zdobywania praktycznej wiedzy żeglarskiej potwierdzonej naszym certyfikatem. Wszystkiego można się nauczyć samemu, ale może to trwać bardzo długo, a czasami koszt takiego doświadczenia może być bardzo bolesny. Program szkolenia w naszym systemie ogranicza się do minimum, które jest niezbędne do tego, aby bezpiecznie prowadzić jacht i poradzić sobie w różnych sytuacjach. W szkoleniu na poziomie Inland skipper’a kładziemy nacisk na: bezpieczeństwo, umiejętność manewrowania jachtem na żaglach i na silniku, przepisy, meteorologię, budowę jachtu, ale również kładziemy duży nacisk na aspekty związane z ochroną środowiska.
Od osób, które chcą zdobyć taki certyfikat wymagamy również, aby były one przeszkolone w zakresie udzielania pierwszej pomocy. W obecnych czasach każdy wykształcony człowiek powinien posiadać taką umiejętność – a tym bardziej osoba, która ma odpowiadać za innych.
Stopień: Qualified crew – wykwalifikowany członek załogi.
To certyfikat dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z żeglarstwem morskim. Często są to osoby, które planują zdobycie bardziej zaawansowanej wiedzy żeglarskiej, aby w konsekwencji samodzielnie prowadzić jachty. Ten certyfikat doskonale podkreśla ich rolę jako osób, które w sposób aktywny mogą pomóc przy obsłudze jachtu morskiego – zdobywając tym samym doświadczenie niezbędne do uzyskania certyfikatu skippera.
Jest to certyfikat dla osób, które biorą udział w rejsach żeglarskich i nie chcą w nich uczestniczyć jedynie jako turyści.
Stopień: Inshore skipper – podstawowy amatorski stopień skipper.
Jest to stopień amatorski i wystarcza, aby samodzielnie wynająć jacht morski do żeglugi rekreacyjnej. Umożliwia on pływanie praktycznie na wszystkich akwenach czarterowych. Osoba posiadająca taki certyfikat powinna posiadać wszelkie umiejętności na zadawalającym poziomie, aby samodzielnie prowadzić jacht morski w porze dziennej w strefie przybrzeżnej . Od osoby takiej oczekujemy, żeby radziła sobie z manewrami w porcie, umiała prowadzić nawigację, sprawnie i bezpiecznie obsługiwała jacht, aby nie wychodziła na morze bez aktualnej prognozy pogody oraz była przykładem dla innych w zakresie rozsądnego korzystania z dobrodziejstw naszego środowiska naturalnego. Aby uzyskać ten certyfikat nie wymagane są żadne dodatkowe kursy (np. pierwsza pomoc, UKF, itp.)
Oczywiście niezwykle ważne jest poczucie odpowiedzialności i jest to jedno z podstawowych kryteriów wydania certyfikatu.
Jest to certyfikat przeznaczony dla tych, którzy planują pływać głównie po ciepłych wodach (akweny Morza Śródziemnego, Wysypy Kanaryjskie, Karaiby itp.). Certyfikat ten potwierdza nasze umiejętności w momencie zdobywania go ale absolutnie nie powinien nas ograniczać, kiedy zdobyte doświadczenie i praktyka żeglarska umożliwią nam rozszerzenie akwenów, na których pływamy.
Stopień: Offshore skipper – zaawansowany amatorski stopień skippera.
To również stopień amatorski ale przeznaczony jest dla zaawansowanych żeglarzy, którzy planują wyprawy na wody pływowe i potwierdza umiejętności wystarczające do pływania praktycznie po wszystkich akwenach świata.
Od posiadacza takiego certyfikatu wymagana jest większa biegłość w zakresie obsługi jachtu, nawigacji, prowadzenia manewrów i planowania rejsów morskich. Z jednej strony jest to certyfikat potwierdzający bardziej obszerną wiedzę i doświadczenie żeglarskie w żegludze amatorskiej, a z drugiej strony jest to certyfikat prowadzący do kariery zawodowej.
Stopień: Master of Sailing Yacht – stopień skippera zawodowego.
Jest to certyfikat potwierdzający umiejętności żeglarskie na poziomie zawodowym. Certyfikaty te wydawane są osobom posiadającym umiejętności na najwyższym poziomie. Tolerancja błędów jest minimalna. Osoba taka powinna świetnie radzić sobie między innymi z obsługą jachtu, nawigacją, manewrami, świetnie znać przepisy. Ważnym aspektem są tu również kwestie interpersonalne . Prowadzenie jachtu morskiego to nie tylko radzenie sobie ze sprzętem i urządzeniami, to również – a może przede wszystkim - radzenie sobie z ludźmi, którzy razem z nami pływają. To certyfikat dla zawodowców, którzy nie mogą zawieść przypadkowych osób, które im zaufają.
Od takiej osoby wymagamy, aby była wszechstronnie przygotowana do prowadzenia jachtów morskich. Wymagamy znacznego doświadczenia i ukończenia wielu dodatkowych kursów oraz świadectw potwierdzających zdolność do pracy na morzu.
Warunki i zakres wiedzy do uzyskania certyfikatów ISSA
Nazwa certyfikatu |
Qualified crew |
Inland Skipper |
Inshore Skipper |
Master of Yacht |
|
|
Funkcja na jachcie |
Członek załogi |
Skipper jachtu mieczowego |
Skipper jachtu balastowego |
Skipper jachtu balastowego |
|
|
Rodzaj pływania |
ND |
Amatorskie |
Amatorskie |
Amatorskie |
|
|
Akwen |
Wody morskie |
Wody śródlądowe |
Wody morskie przybrzeżne, niepływowe |
Wszystkie wody morskie |
|
|
Warunki pogodowe |
ND |
Do 6B |
Do 6B |
Przygotowanie do pływania w trudnych warunkach |
|
|
Pora pływania |
ND |
Pora dzienna |
Pora dzienna |
Dzień i noc |
|
|
Umiejętność manewrowania jachtem |
ND |
Zadowalająca |
Zadowalająca |
Dobra |
|
|
Znajomość meteorologii |
ND |
podstawowa |
Umiejętność zrozumienia prognozy pogody |
Umiejętność interpretacji danych z urządzeń pomiarowych i obserwowanych zjawisk |
|
|
Wymagane doświadczenie przed uzyskaniem certyfikatu |
brak |
Brak |
Około 200 godzin |
Około 600 godzin, w tym około 100 godzin na pływach |
|
|
Wymagane inne certyfikaty przed wydaniem certyfikatu ISSA |
brak |
Pierwsza pomoc |
Brak |
|
||
Dokumenty schematu
do pobrania ze strony : http://issa.com.pl/certyfikaty-zeglarskie/
Leave your comments
Post comment as a guest